Després que en els últims 4 Mesos, on nomes van caure 3mm a Reus. S’ha acabat aquest llarg període de sequera com no podia ser d’altre forma que amb tempestes fortes i intenses, que han afectat molt especialment el Baix Camp, donant quantitats de més de 100mm a les muntanyes de Prades i entre 60-120mm a la resta del Baix Camp, tot i que puntualment a les primeres estribacions de la Serralada Prelitoral, (s’han arribat als 164mm de Maspujols).
A la resta de Catalunya també han estat generalitzades dels precipitacions però no tan quantioses (entre 20-60mm) a excepció de la cara sud dels Pirineus, Prepirineus i els ports de Tortosa, on també s’han superat els 100mm.
Però perquè ha plogut tant, precisament al Baix Camp?
- El Primer motiu es l'embossament d'aire fred (d'uns -25ºC a 5500m) situat sobre la vertical de la Península Ibèrica, juntament amb el flux constant de vent del SE, aportant humitat de forma constant, que alimenta les tempestes:
font: Elaboració pròpia a partir de sat24.com
- Es pot observar que les tempestes eren núvols molt gruixuts, (més de 12km d'alçada), es pot veure "l'overshooting" dels núvols de tempesta sobrepassant fins i tot la tropopausa:
font: elaboració Pròpia a Partir de sat24.com
- L'altre motiu es "l'efecte Palanca" de la conca del Baix Camp, molt receptiva als vents de Xaloc (SE), i aquest vents amb el xoc amb la serralada prelitoral s'eleva la massa humida trobant condicions favorables per continuar creixent a les capes altes de l'atmosfera, això explicaria la regeneració constant de les tempestes sobre el Baix Camp. Vegeu l'animació de les imatges del Radar:
Font meteo.cat (clic a sobre per veure l'animació)
Tempesta quan descarregava a Reus font:rainalarm.com
Pel que fa a les conseqüències, cal dir que han va quedar suspès la línia de Ferrocarril entre Reus i Tarragona i novament el barranc de Barenys a salou es va tornar a desbordar, creant greus desperfectes:
Font:lavanguardia.com
Pel que fa a les quantitats més significatives recollides, en tot l'episodi van ser les següents:
- Maspujols:164mm (XOM)
- Prades:121,5mm (Parc Bombers @meteoprades)
- Riudecols: 101,6mm (XOM)
- Reus: 95,4mm (Pl. antic Velòdrom @reusmet)
- Reus: 90mm (centre lectura)
- Almoster: 81,8mm (Picarany @jaumealegre)
- Riudoms: 77mm
.
Font:Gabriel Salvà
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada